O Estado do Mundo
This recurring cycle provides an opportunity to present to the public films from various eras and origins thanks to copies recently acquired by the Cinémathèque québécoise. This month, Gus Van Sant's second feature film, Drugstore Cowboy, takes us into the drug-addled America of the 1970s through the adaptation of James Fogle's eponymous autobiographical novel.
Six directors, six views on the state of the world. Their meeting creates a new prism of dynamic and radical reflection, a space to question the future.
Chantal Akerman
Chantal Akerman (6 June 1950 – 5 October 2015) was a Belgian film director, screenwriter, artist, and film professor at the City College of New York. She is best known for Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975).
Apichatpong Weerasethakul
Apichatpong Weerasethakul, né le 16 juillet 1970 à Bangkok, est un réalisateur, scénariste, producteur et artiste contemporain thaïlandais. Il est l'un des principaux réalisateurs de la (seconde) nouvelle vague du cinéma thaïlandais qui commence à partir de 1997 (et qui inclut Pen-ek Ratanaruang, Nonzee Nimibutr, Wisit Sasanatieng et quelques autres).
Wang Bing
Wang Bing is a Chinese director, often referred to as one of the foremost figures in documentary film-making. Wang is the founder of his own production company, Wang Bing Studios, which produces most of his films. His movie on Chinese labour camps, The Ditch, was included in the 2010 Venice Film Festival as the film sorpresa.
Pedro Costa
Pedro Costa, né le 3 mars 1959 à Lisbonne (Portugal), est un réalisateur, scénariste et directeur de la photographie portugais.
Vincente Ferras
Né le 22 février 1965 au Brésil, Vincente Ferras Gonçalves est réalisateur de films de fiction et de documentaires. En 2004, son documentaire Soy Cuba, o mamute siberiano a remporté de nombreux prix dans les festivals internationaux.
Ayisha Abraham
Le travail d'Ayisha Abraham comprend des installations, des courts métrages numériques et des livres d'artiste. Une grande partie de son travail consiste à rechercher et à travailler avec des matériaux trouvés - de vieilles photographies et des films amateurs 8mm. Ses eouvres abordent les notions de mémoire, d'histoire, de migration et de monde naturel.