Skip to contentSkip to navigation
Medea (VOSTF)
Location
Main screening room
Date
September 20th, 2022
Duration
111 min
Cycle
Dialogues with Pasolini

This year, Pier Paolo Pasolini would have been 100 years old. From his first writings in his youth to his early death in 1975, he has traced a path and a body of work - cinematographic, literary, essayistic - that has never ceased to nourish reflection, fuel debate and inspire artists and thinkers over the decades. As part of the PPP / RRR: Pier Paolo Pasolini / Riprese Reprises Retakes academic colloquium on Pasolini's contemporary legacy, scheduled to take place in Montreal and Ottawa at the end of September, we pay tribute to the filmmaker by highlighting his impact on the present. In the form of a series of double programs, this cycle proposes to put some of his major films in dialogue with those of contemporary filmmakers, in the presence of some of them, researchers or special guests.

For more information on the PPP / RRR: Pier Paolo Pasolini / Riprese Reprises Retakes conference, visit labdoc.uqam.ca

In the presence of Rosanna Maule and Ylenia Olibet

Medea
Directed by
Pier Paolo Pasolini
Language
Italian with French subtitles
Actors
Maria Callas, Massimo Girotti, Laurent Terzieff
Origins
Italy, France, West Germany
Year
1969
Duration
111 min
Genre
Historical drama, peplum
Format
35 mm
Synopsis

We invite you this month to rediscover Pier Paolo Pasolini's Medea, in a copy recently acquired by the Cinémathèque québécoise. Pasolini draws freely from the tragedy of Euripides to make the conflict between Medea and Jason a powerful metaphor for the acculturation and loss of spirituality resulting from mass society and materialism. In the title role, the Greek singer Maria Callas makes her first and only film appearance.

Medea

Pier Paolo Pasolini

Fils d’un militaire et d’une institutrice, Pier Paolo Pasolini naît à Bologne en 1922. Pendant la Seconde guerre mondiale, il commence à enseigner et est très affecté par la mort de son frère, maquisard. En 1949, il est accusé de détournement de mineurs et doit renoncer à l’enseignement, tandis que le parti communiste l’exclut du fait de son homosexualité, ce qui ne l’éloigne pas pour autant de ses idées marxistes. Il s’installe à Rome et publie ses premiers écrits, qui font autant scandale qu’ils ont de succès. Pasolini se tourne ensuite vers le cinéma, scénarisant les films des autres avant de passer lui-même à la réalisation au début des années 1960. Il dresse alors une filmographie de plus en plus inclassable, à la fois politique et mystique, se faisant le dénonciateur infatigable du fascisme, du conformisme bourgeois, du consumérisme et de la globalisation. Toujours en porte-à-faux avec son temps, son parcours est jalonné de procès, polémiques et actes de censure, jusqu’en 1975, année au cours de laquelle il réalise son film le plus célèbre et sulfureux, Salò, juste avant d’être assassiné pour des raisons qui demeurent à ce jour mystérieuses.

Explore

"For his screenplay and film project, the mythical figure of Medea becomes the very myth of Callas. Pasolini's Medea is the poem of Callas' trajectory in contemporary civilization."
Réal La Rochelle
1988
+4

Medea by Pier Paolo Pasolini

Medea by Pier Paolo Pasolini

Medea by Pier Paolo Pasolini

Medea by Pier Paolo Pasolini

About Medea
Full cast
La Callas "Medea..... I wanted to try my luck in the cinema... " - INA archive
About Pier Paolo Pasolini
Filmography | Full lenght
Filmography | Documentaries
Facing History: Pasolini - Blow Up
Musics by Pier Paolo Pasolini - Blow Up
Pasolini, the anti-conformist
In 1969, interview with Pier Paolo Pasolini, Italian filmmaker
Pier Paolo Pasolini Speaks
Open

Presented in collaboration with

Logo - Institut culturel italien