Skip to contentSkip to navigation
Teorema (VOSTF)
Location
Main screening room
Date
September 24th, 2022
Duration
98 min
Cycle
Dialogues with Pasolini

This year, Pier Paolo Pasolini would have been 100 years old. From his first writings in his youth to his early death in 1975, he has traced a path and a body of work - cinematographic, literary, essayistic - that has never ceased to nourish reflection, fuel debate and inspire artists and thinkers over the decades. As part of the PPP / RRR: Pier Paolo Pasolini / Riprese Reprises Retakes academic colloquium on Pasolini's contemporary legacy, scheduled to take place in Montreal and Ottawa at the end of September, we pay tribute to the filmmaker by highlighting his impact on the present. In the form of a series of double programs, this cycle proposes to put some of his major films in dialogue with those of contemporary filmmakers, in the presence of some of them, researchers or special guests.

For more information on the PPP / RRR: Pier Paolo Pasolini / Riprese Reprises Retakes conference, visit labdoc.uqam.ca

Aboubakar Sanogo in attendance Professor of Film at Carleton University and member of the Pan African Federation of Filmmakers (FEPACI)

Teorema
Directed by
Pier Paolo Pasolini
Language
Italian version with French subtitles
Actors
Terence Stamp, Silvana Mangano, Massimo Girotti
Origins
Italy
Year
1968
Duration
98 min
Genre
Drama
Format
Digital
Synopsis

An intruder disrupts the daily life of five members of a bourgeois family in Milan.

Teorema
Awards

Pier Paolo Pasolini

Fils d’un militaire et d’une institutrice, Pier Paolo Pasolini naît à Bologne en 1922. Pendant la Seconde guerre mondiale, il commence à enseigner et est très affecté par la mort de son frère, maquisard. En 1949, il est accusé de détournement de mineurs et doit renoncer à l’enseignement, tandis que le parti communiste l’exclut du fait de son homosexualité, ce qui ne l’éloigne pas pour autant de ses idées marxistes. Il s’installe à Rome et publie ses premiers écrits, qui font autant scandale qu’ils ont de succès. Pasolini se tourne ensuite vers le cinéma, scénarisant les films des autres avant de passer lui-même à la réalisation au début des années 1960. Il dresse alors une filmographie de plus en plus inclassable, à la fois politique et mystique, se faisant le dénonciateur infatigable du fascisme, du conformisme bourgeois, du consumérisme et de la globalisation. Toujours en porte-à-faux avec son temps, son parcours est jalonné de procès, polémiques et actes de censure, jusqu’en 1975, année au cours de laquelle il réalise son film le plus célèbre et sulfureux, Salò, juste avant d’être assassiné pour des raisons qui demeurent à ce jour mystérieuses.

Explore

The spectator is uncomfortable in front of this ambiguous film that favors the psychological shock as a catalyst for any revelation. And even sex is never shown for itself, but on the contrary, always considered in its relationship with the prohibitions, both social and religious, whose ambivalent mechanisms Pasolini shows.
Élie Castiel
1998
About Théorème
Full cast
About Pier Paolo Pasolini
Filmography | Full lenght
Filmography | Documentaries
Facing History: Pasolini - Blow Up
Musics by Pier Paolo Pasolini - Blow Up
Pasolini, the anti-conformist
In 1969, interview with Pier Paolo Pasolini, Italian filmmaker
Pier Paolo Pasolini Speaks

Sur notre blogue

Le dialogue entre l’écrit et le cinéma s'est poursuivi tout au long du parcours de Pasolini, au gré des adaptations.

Open

Presented in collaboration with

Logo - Institut culturel italien
April 19th, 2024
White Noise
April 23rd, 2024
César and Rosalie