The recurrent cycle Noir.e.s à la caméra allows us to discover works directed or produced by African or Afrodescendant filmmakers throughout the history of cinema.
Un mandat émis par un neveu immigré à Paris chamboule la vie d'un père de famille sénégalais. Il est confronté à la corruption, à la cupidité, aux problèmes des membres de sa famille, des habitants et au passage de son mode de vie traditionnel à un mode de vie plus moderne.
Ousmane Sembene
Ousmane Sembène was a Senegalese film director, producer and writer. The Los Angeles Times considered him one of the greatest authors of Africa and he has often been called the "father of African film". Recurrent themes of Sembène's films are the history of colonialism, the failings of religion, the critique of the new African bourgeoisie, and the strength of African women. In 1966 he produced his first feature film, La Noire de..., based on one of his own short stories. The French-language film won the Prix Jean Vigo, bringing immediate international attention to both African film generally and Sembène specifically. Sembène followed this success with the 1968 Mandabi, achieving his dream of producing a film in his native Wolof language.
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Autour du film Le mandat
Sembène Ousmane est l'un des premiers cinéastes d'Afrique noire francophone. Son film Le Mandat, sorti en 1968, est l'une de ses œuvres les plus emblématiques et dépeint la société africaine post indépendance. Cet épisode nous replonge dans le contexte de réalisation de ce film, du sujet abordé qui traduit en même temps le côté très engagé du cinéaste sur les questions de développement du continent africain et de sa vision des rapports entre les hommes dans la société africaine traditionnelle.