Pauline à la plage
Les écrits d’Hervé Guibert ont marqué le monde des lettres françaises. L’un des premiers écrivains à avoir relaté les années sida, il fut également critique, scénariste, photographe, en plus d’être un spectateur attentif du cinéma. Cette programmation proposée par la revue Spirale rassemble quelques œuvres cinématographiques phares qui ont marqué l’écrivain, en plus de présenter L’homme blessé, co-scénarisé avec Patrice Chéreau, La pudeur ou l’impudeur, opus final de l’écrivain malade, et Guibert cinéma, documentaire d’Anthony Doncque.
Une mise en lecture de son texte Les chiens ainsi que deux tables rondes portant respectivement sur l’image et le désir dans son travail vont également ponctuer ce cycle.
Crossroads of love between young people during the summer vacations.

Éric Rohmer
Born in France in 1920 as Maurice Schérer, Éric Rohmer developed a passion for literature at a very young age. After studying classical literature, earning a teaching degree, and aspiring to become a writer, he began hosting the Ciné-Club du Quartier Latin in Paris, where he met Jean-Luc Godard and Jacques Rivette. He wrote for the Revue du Cinéma, founded the Gazette du Cinéma, and later joined the newly established Cahiers du Cinéma, with the nascent French New Wave, where he served as editor-in-chief from 1957 to 1963. In the early 1950s, transitioned to filmmaking, directing several shorts before his first feature, The Sign of Leo, in 1959. His major success came in the 1970s with his Six Moral Tales series. In 1962, he also co-founded Les Films du Losange with Barbet Schroeder and Pierre Cottrell. From the 1960s to 2000, Rohmer created an extraordinary body of work, driven by an independent spirit that set him apart from the French New Wave, even as he remained a key figure of the movement he helped define.
Photo: Collections de la Cinémathèque québécoise
